Downtown Suzhou - Reisverslag uit Suzhou, China van Wouter Loon - WaarBenJij.nu Downtown Suzhou - Reisverslag uit Suzhou, China van Wouter Loon - WaarBenJij.nu

Downtown Suzhou

Blijf op de hoogte en volg Wouter

20 September 2012 | China, Suzhou

Net mijn eerste Nederlands maaltje in China, gebakken aardappeltjes met gehaktballen en tomaatjes/paprika, op dus tijd voor een nieuw verhaal! De gehaktballen waren trouwens nog niet zo heel gemakkelijk, het gehakt is hier eigenlijk veel te kort vermalen. Maar mijn oude witte boterham met een eitje deed wonderen waardoor ik toch mooie ballen kon draaien. Het is overigens niet zo dat ik nu al genoeg van het Chinese eten heb hoor. De bedrijfslunches waar ik in het vorige verhaal nog een beetje bang voor was blijken prima te smaken. Al moet ik wel snel door eten met mijn stokjes want mijn Chinese collega’s kunnen echt spaaien.
Afgelopen zondag was het tijd voor een bezoek aan het oude gedeelte van Suzhou. Het gedeelte waar mijn appartement en VDL in liggen is eigenlijk een aanplaksel van Suzhou, afmeting: 17 bij 17 kilometer, waar alles heel modern is. Als je de metro bij de binnenstad uitstapt zie je al meteen het verschil, wanneer je door de kleine straatjes loopt heb je echt het idee dat je een paar jaar terug in de tijd gaat. De mensen leven nog op straat en de elektriciteitspalen steken overal schots en scheef boven uit. Natuurlijk wel erg mooi om te zien! Ook mooi was de ‘Humble Administrators Garden’, de bekendste van de vele aanwezige tuinen waardoor Suzhou binnen China beroemd is. Daar heb ik een halve dag rond geslenterd om het aangeplante natuurlijk schoon te bewonderen. Op de terugweg ben ik nog snel even langs de fietsenwinkel gegaan voor een bandenplaksetje, mijn fiets had ondertussen natuurlijk al een lekke band opgelopen.
Wat mijn stage betreft, daar heb ik eigenlijk nog weinig over verteld. Heel kort gezegd is het mijn taak de nog komende 10 weken om de efficiency van het productieproces van allerlei metalen producten te verhogen. En daarbij ingezoomd op het CNC proces: het computergestuurd frezen en boren. Om een beetje beeld te krijgen van de huidige situatie hebben we onderzoekje van een week opgezet. De hele week ben ik dus checklisten aan het invullen. Als ik vrijdagmiddag klaar ben heb ik ongeveer 1200 keer beoordeeld wat er bij de machine gebeurt. En ondertussen lach ik heel aardig naar alle mannen aan de machine in de hoop dat ze niet boos worden dat ik ze continu op de vingers kijk.
De bazen zijn in ieder geval blij met me, vandaag kreeg ik namelijk net als de rest van de collega’s een cadeautje van het bedrijf! Aangezien het vandaag ‘Mid-Autumn Festival’ is, zal er wel mee te maken hebben dat ons mam vandaag jarig is, ontvingen we allemaal een waardebon van 50 RMB (€6,40) om bij de locale supermarkt te besteden. Daar zou ik bijvoorbeeld een gedeelte van een pak import muesli mee kunnen kopen, die hier 80 RMB (10 euro!) kost. Of met dat geld kun je hier 4 keer een diner voor je laten bereiden, ik ben er dus nog niet helemaal uit.. Helaas, de afwas staat nu toch wel echt te schreeuwen, na het weekend komt er weer meer. In de planning zit in ieder geval een rondje fietsen om het nabij gelegen (grote) meer, een potje voetballen met de locale collega’s en een stukje niet-modern China bezoeken. Dus genoeg avonturen in het verschiet!
Wat ik bijna vergeet te vertellen: kom ik vandaag bij het badmintoncentrum uit de lift, hoor ik de jeugd van tegenwoordig uit de boxen komen! Nooit gedacht dat ze hier van Nederlandse rap zouden houden. Ik heb het dus ook maar meteen op video gezet, als ik terug ben kun jullie allemaal langs komen voor het bewijs.

  • 20 September 2012 - 18:47

    Carien:

    Leuk Wouter, dat jij vandaag een presentje hebt gekregen van je Chinese baas. Ik was in ieder geval helemaal verrast en verguld met jouw presentje: bedankt voor de fleurige bos bloemen! Dat doet een moeder's hart goed. En ook nog een kersvers verhaal op waarbenjijnu: ik was even bang dat je 'n paar supersaaie weken zou gaan beleven, maar je slaat je er aardig door heen geloof ik. Zelfs de gehaktballen waren gelukt: komt helemaal goed daar met jou. Hee jong, fijn weekend he, succes met al je plannen, xjes, mama

  • 20 September 2012 - 22:21

    Je Vriendinnetje:

    Very ery proud off u! <3 Fijn dat het zo goed gaat! En vind het heerlijk om je verslagen te lezen! Veel plezier komend weekend en ik spreek je zondag weer!

    Liefs! X

  • 21 September 2012 - 07:10

    Marika:

    Heey Wouter,

    Leuk om je verslagen te lezen en je foto's te bekijken.
    Kleine tip (ahum): Laat eens wat vaker een ander een foto maken zodat je er zelf ook opstaat.
    Als er al een chinees met jou camera wegrent...jij rent harder!!

  • 21 September 2012 - 12:18

    Daan:

    He Wouter,

    Zoals ik het zo lees gaat alles daar prima.
    Ik kan wel eens kijken of de ontbijtgranen mag opsturen.

    Veel succes daar

  • 21 September 2012 - 12:48

    Monique:

    Hee Wouterke!!!

    Weer een leuk verlag(haha) heb je geschreven. Als je ooit tijd over hebt kan je altijd nog een boek gaan schrijven. Maar we blijven natuurlijk tussentijds ook wel op de hoogte.
    Heb net je verhaaltjes naar oma gebracht. Ze vraagt iedere keer hoe het met je gaat en of het met Margot nog goed gaat.
    Deze was wel iets smakelijker dan de vorige. Ik denk dat wij het toch maar bij de chinees in Eersel houden.
    Het is in ieder geval een hele ervaring. Nou weer een fijn weekend en tot ziens of schrijfs.
    xx

  • 23 September 2012 - 18:54

    Frans:

    Hallo wouter,

    Klinkt allemaal erg bekend. Wat je zeker ook niet mag missen is de "Tiger hill" Een park zoals Humble Administrators Garden, maar dan met een scheve toren er in. (Zoals in Pisa) Het bijzondere is dat deze toren met mortel op basis van rijst in elkaar is geplakt. Klinkt ongelooflijk, maar ik moest het wel geloven toen ik na het bezoek aan het park het bewerken van rijst "op ambachtelijke wijze" zullen we maar zeggen, zag. Dat ging met een houten voorhamer. Na de nodige klappen, dubbelvouwen van de koek en weer hameren komt er uiteindelijk iets taai, gekleurd, zoetig uit, dat je kunt eten. Verder zijn er volgens mij ook de nodige tempels in Suzhou die de moeite van een bezoekje waard zijn. ik ben er nooit aan toe gekomen om er een in Suzhou te bezoeken. In old Suzhou is er ook nog een straatje langs een kanaal af waar veel winkeltjes zijn waar je de mooiste bewerkte steen kunt vinden. Ik heb er ooit een schip in steen gezien compleet met kettingen geheel in steen. (de schalmen zijn dus in elkaar uitgehakt uit en massief stuk! Ik stuur je nog wel even een paar gegevens via de mail

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Van 1 september t/m 29 november ben ik in China voor een stage bij het bedrijf VDL.

Actief sinds 16 Aug. 2012
Verslag gelezen: 786
Totaal aantal bezoekers 10966

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 29 November 2012

Stage VDL in Suzhou, China

Landen bezocht: