Kedekedeng door China - Reisverslag uit Guilin, China van Wouter Loon - WaarBenJij.nu Kedekedeng door China - Reisverslag uit Guilin, China van Wouter Loon - WaarBenJij.nu

Kedekedeng door China

Blijf op de hoogte en volg Wouter

24 November 2012 | China, Guilin

Oeps, dat is alweer bijna een maand geleden sinds mijn laatste update. En er is ondertussen zoveel gebeurd! Het belangrijkste daarbij was toch wel mijn weekje vrij. Al voordat ik naar China vertrok had ik met VDL onderhandeld dat een weekje tijd om meer van China te kunnen zien bij de package was inbegrepen. Twee weekenden plus een volle midweek maakte een totaal van 9 dagen om zoveel mogelijk cultuur op te snuiven.
Van tevoren had ik al flinke moeite om te kiezen waar ik toch heen moest gaan: Beijing, Xi’an (terra cotta leger), Chengdu (pandaberen), Qingdao (de kust), Kunming, Huangshan en Guilin.. zo veel keus! Ik koos ervoor om de grote steden te vermijden en meer natuur / cultuur te bezoeken: de in China zeer bekende berg Mount HuangShan en de zuidelijke stad Guilin met zijn zeer aparte bergen en rijstvelden kwamen op de planning. Ons pap en mam hebben al verzekerd dat ze ook een keer naar China willen komen en mij daarbij als reisgids willen gebruiken, die Chinese muur en het terra cotta leger komen dan aan de beurt.
De nachttrein werd mijn meest gebruikte vervoersmiddel, lekker pitten terwijl je naar de volgende bestemming hobbelt. Nouja lekker pitten.. bij één reis had ik het niet voor elkaar gekregen om een bed in de trein te bemachtigen. Op de stoel die ik aangewezen had gekregen was ik me in allerlei bochten aan het wringen om een lekkere houding te vinden (wat natuurlijk niet echt wilde lukken). Een aardige politieman merkte het op en vond mij als buitenlander misschien toch een beetje zielig. Met wat handgebaren maakte hij me duidelijk dat ik mee moest komen. Uiteindelijk werd ik in het restaurantgedeelte geparkeerd waar mij een slaapplaats aan de eettafel werd aangeboden. Best bijzonder dat ik dit plekje kreeg: naast mij was er alleen maar treinpersoneel in de wagon aanwezig. De nacht heb ik doorgebracht op de tafel liggend met mijn hoofd op mijn opgefrommelde jas. Comfortabel is anders maar toch niet slecht!
De rondreis heeft me erg mooie dingen laten zien: uitgestrekte rijstvelden, kleine dorpjes (die ik alleen met de 6-persoons tuktuk kon bereiken), zeer steile bergtrappetjes, een wilde aap, kinderen die in de trein-prullenbak plassen, waterbuffels, een prinselijk paleis, een zonsopgang met op z’n minst 100 Chinezen en ga zo maar door. Mijn verhalentrommel is ondertussen zo vol dat ik het bij lange na niet kwijt kan ik dit kleine stukje tekst. Als ik terug ben moeten jullie allemaal maar langs komen, dan kan ik het je in geuren en kleuren vertellen.
Daar hoef je dan trouwens helemaal niet zo lang op te wachten, volgende week donderdag vertrekt mijn vliegtuig weer richting Nederland. Nu al zijn er een heleboel dingen die ik ‘voor het laatst’ hier doe: afgelopen donderdag het laatste potje badminton tegen Onno (die ik gelukkig gewonnen heb) en nu genieten van het laatste weekend. De to-do list voor mijn verblijf heb ik trouwens bijna helemaal kunnen afstrepen: vandaag de karaoke bar en a.s. woensdag vuurwerk voor mijn laatste avond.
Dan is er toch nog één verhaal over mijn rondreis die ik jullie niet wil onthouden: ik ben getrouwd! Ik hoop dat het niet voor het ‘eggie’ was, dan heb ik nu namelijk een probleem.. Tijdens één van de excursies stond er een kleine show van de locale bevolking op het programma. Als vast onderdeel daarvan mochten vier mannen uit het publiek aan een trouwceremonie meedoen. Omdat ik de enige buitenlander in het gezelschap was mocht onder andere ik deze eervolle taak natuurlijk vervullen. Met het dragen van een hippe hoed + sjerp, het zingen van een serenade, het kneden van deeg, het drinken van sterke drank, het doen van een dansje en het overhandigen van een huwelijksgeschenk was de ceremonie geslaagd. Uiteindelijk mocht ik als beloning met de bruid op mijn rug het podium afrennen.
Op mijn laatste zondag (morgen) is het dan trouwens toch gelukt: ik zal aan de slag gaan als ‘fitting model’. Als dat goed verlopen is en mijn afscheidsdiner komende week goed heeft gesmaakt kan ik donderdag met een gerust hart in het vliegtuig stappen, tot weer in Nederland allemaal! De reis in China was prachtig, die pakken ze niet meer van me af.

- Voor 5 extra foto's van deze reis: ga naar mijn volgende post -

  • 24 November 2012 - 16:58

    Peter:

    Hoi Wouter,

    Ik kan niet wachtten om je verhalen te horen. Geniet nog van deze laatste dagen in China. Zo'n reis zal je hele leven bij blijven. Allemaal unieke ervaringen.

    Tot donderdag!

    Groetjes,
    Pap

  • 24 November 2012 - 17:19

    Marika:

    Ha Wouter,

    Je hebt helemaal gelijk...dit pakken ze je niet meer af.
    Leuke foto's weer maar ik moet zeggen dat ik wel een paar belangrijke foto's mis....die van de bruiloft!!
    Dat had ik wel willen zien.
    Voor donderdag: Goeie reis terug!!

  • 24 November 2012 - 18:27

    Margot:

    Haai liefske,

    Wéér een leuk verhaal! En ontzettend mooie foto's! *zwaar jaloers dat ik er niet bij was*.
    Kan niet wachten tot je terug bent,

    Geniet nog van de laatste dagen liefje!

    x Tot donderdag! <3

    p.s. Dit nemen ze zéker niet meer van je af!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Van 1 september t/m 29 november ben ik in China voor een stage bij het bedrijf VDL.

Actief sinds 16 Aug. 2012
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 10963

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 29 November 2012

Stage VDL in Suzhou, China

Landen bezocht: