Al bijna een week in China - Reisverslag uit Suzhou, China van Wouter Loon - WaarBenJij.nu Al bijna een week in China - Reisverslag uit Suzhou, China van Wouter Loon - WaarBenJij.nu

Al bijna een week in China

Blijf op de hoogte en volg Wouter

07 September 2012 | China, Suzhou

Zo, nu al bijna een week in China en ik begin me er al aardig thuis te voelen. Op dit moment staat mijn eerste wasje te draaien en heb ik al twee keer mijn eigen potje gekookt. Wat ik nog wel eens wil vergeten is het tijdsverschil met jullie daar in Nederland. Gisteren wilde ik ’s avonds graag het achtuurjournaal terug kijken en ik heb me minstens vijf minuten verbaasd dat dat nog steeds niet online stond. Over tv gesproken, daar heb ik deze week wel hard van gebaald! Toen ik op rtlgemist Expeditie Robinson terug wilde kijken bleek het dat de afleveringen niet in China beschikbaar waren.. Al uren heb ik vanalles geprobeerd met VPN/proxyservers/heel vaak f5 duwen, maar helaas heeft niets geholpen. Ik zal het de komende drie maanden hier dus maar van de Engelstalige National Geographic moeten hebben.
Al is het helemaal niet nodig om hier voor de buis te hangen want er is heel wat te zien. Een paar dagen geleden heb ik hier een fiets gekocht waar ik al flink mee door Suzhou Industrial Park ben gecrosst om het eens te verkennen. Van VDL mocht ik een ‘niet al te dure’ fiets gaan halen. Voor 850 RMB (ongeveer 110 euro) heb ik toen een prachtig oranje vouwfietsje gekocht. Mijn Nederlandse collega’s hebben mij de volgende dag flink uitgelachen omdat hij eigenlijk veel te klein is. De gemiddelde Chinees heeft toch nèt iets minder lange benen dan ik. Maar goed, ik kom vooruit en daar gaat het om. Vanuit de taxi was het al een avontuur in het Chinese verkeer, op de fiets is dat nog drie keer zo erg. De fietsenverkoper was dan ook heel wijs om snel een belletje op het stuur te monteren. Misschien klinkt het wel een beetje gevaarlijk met al dat door elkaar sjoeven maar ik vind het eigenlijk best leuk. Ik heb pas één Chinees een flinke schouderduw verkocht.
Het eten is hier ook erg goed zoals je misschien wel verwachtte. Het ontbijt is nog wel enigszins problematisch, zie hebben hier geen lekkere krokante muesli. De Chinezen eten zelf een kom met rijst of noodles maar dat kan ik denk ik ’s ochtends nog niet aan. In de Chinese supermarkten heb ik daarom rondgescharreld naar iets wat ik om 7 uur ’s ochtends wel op mijn bord zou willen zien liggen maar dat valt nog niet mee. Uitprobeerscore tot nu toe: van die kleffe zoete broodjes met knakworst erin en gesmolte kaas, kleffe zoete broodjes met krenten en taai stokbrood met rare plakken ham. Nog even wat verder zoeken en uitproberen dus..
Ik kan trouwens wel echt genieten van de dagelijkse gang van zaken hier. ’s Ochtends kijk ik uit mijn raam en dan staan ze op het pleintje onder mij al fanatiek tai chi te beoefenen en met zwaarden rond te zwaaien, toen ik vandaag een klein straatje in fietste stonden er denk ik wel 100 Chinese vrouwen voor een school met z’n allen te dansen. Dat zouden ze in Nederland ook eens moeten doen!
Jep, ik hoor dat mijn was klaar is, die moet opgehangen worden. Daarna alweer naar bed voor de volgende dag hard aan het werk op zaterdag. Hopelijk is de spierpijn van het badmintonnen dan alweer verdwenen..

  • 07 September 2012 - 18:37

    Sandrine:

    Wouter! Er mist een foto van jou óp die fiets ;)
    Enjoy!

  • 07 September 2012 - 20:35

    Je Vriendinnetje:

    Lieverd, wat kun je het toch grappig vertellen! Haha! :) De foto's zien er super gaaf uit! Geniet er maar lekker van schatteke,

    Liefs! xxxx <3

  • 08 September 2012 - 10:08

    Robbert Schoo:

    Leuk om te horen! Blij dat het goed gaat.

  • 08 September 2012 - 11:38

    Neel:

    Leuk om je verhalen te lezen! Je schrijft inderdaad heel erg grappig en boeiend om te lezen :D Heel veel plezier nog daar! x

  • 09 September 2012 - 13:11

    Petra:

    Hallo Wouter,
    Leuk om te horen dat je het prima naar je zin hebt. Met enthousiasme lees ik je reisverslagen.
    Hoe is het weer daar? En hoe is het op je stageplek?
    Hartelijke groet, Petra


  • 10 September 2012 - 21:16

    Lia:

    Hey Wouter,
    Leuk om je verhalen te lezen. Je gaat het daar volgens mij heel goed naar je zin hebben. Fijn om de foto's te zien dan krijgen we er een idee van hoe het er daar aan toe gaat.
    Veel succes en plezier. Groetjes van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Van 1 september t/m 29 november ben ik in China voor een stage bij het bedrijf VDL.

Actief sinds 16 Aug. 2012
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 10968

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 29 November 2012

Stage VDL in Suzhou, China

Landen bezocht: