Allereerste reisverslag! - Reisverslag uit Suzhou, China van Wouter Loon - WaarBenJij.nu Allereerste reisverslag! - Reisverslag uit Suzhou, China van Wouter Loon - WaarBenJij.nu

Allereerste reisverslag!

Blijf op de hoogte en volg Wouter

05 September 2012 | China, Suzhou

Nǐ hǎo! Het allereerste reisverslag vanuit China! Het is al even geleden dat ik ben gearriveerd, tot nu toe heb ik het echter steeds te druk gehad om een verhaaltje te schrijven.. Vandaag is de VDL fabriek gesloten omdat er een aangekondigde stroomstoring in dat gedeelte van Suzhou plaats vindt. Daarom hebben we vandaag een dagje vrij, zaterdag kunnen we onze verloren uren weer gaan inhalen. Ik zal maar eens snel starten met mijn verhaal..
Om natuurlijk maar meteen te beginnen met de vliegreis: die verliep prima. Helaas zat ik wel in het midden van de rij en keken de raampjes waar ik toevallig wel doorheen kon spieken alleen uit op de vleugels. Maar dat mocht de pret niet drukken.. van tevoren had ik al een heerlijke lunch bij de KLM business lounge gehad (Een collega uit Eindhoven is platinum frequent flyer, jaja!) en het eten tijdens de vlucht was ook zeker niet verkeerd. Samen met een rood wijntje, cointreau en het entertainmentsysteem kreeg ik de 10 uur wel vol.
Eenmaal geland ging het bij de douane erg vlug: geen verbaasde vragen over mijn korte kapsel terwijl er nog een flinke haardos op het paspoort staat. Het temperatuurtje van een graad of 28 samen met een bewolkte blauwe hemel (geen smog zoals verwacht!) voelde lekker aan. Tijdens de taxirit heb ik voor het eerst kennis mogen maken met het Chinese verkeer: door rood rijden, over de doorgetrokken streep schieten , rechts inhalen, zonder licht rijden terwijl het donker is en heel veel toeteren is de stijl van de gemiddelde automobilist en scooterrijder. Ondanks dat alles voelde ik me toch niet echt onveilig, de wegen zijn heel breed en juist omdat er zoveel rare dingen gebeuren let iedereen heel goed op.
Bij mijn appartement aangekomen stond Emily (secretaresse van de grote baas), tijdens haar vrije zondagmiddag, al op me te wachten. Ze liet me de kamers zien en ik was aangenaam verrast! De 166 m2 die ze eerder had gemaild bleken inderdaad te kloppen en het zag er prima uit. Met uitzicht op het meer vanaf de 21e verdieping kan ik me hier wel 3 maanden vermaken. Emily nam me snel mee om de omgeving te laten zien en binnen no time zat ik al in het eerste Chinese restaurant sinds mijn aankomst. Thuis had ik wat geoefend met het eten met stokjes maar de dikke slierten noodle vielen nog niet mee.
’s Avonds bracht een wandeling mij o.a. langs het plaatselijke ‘Suzhou Sciense and Cultural Arts Centre’, een immens gebouw met ontzettend veel lampjes die continu wisselen van kleur, de ‘Moon Harbor’ en het Suzhouse ‘Time Square’. In Suzhou wonen heel veel Chinezen, en van die Chinezen moeten er dus ook geregeld een paar trouwen. Tijdens mijn wandeling ben ik wel 7 koppels tegen gekomen die fotoshoots aan het uitvoeren waren langs het water, toch wel een mooi gezicht..
Het tijdsverschil is hier 6 uur t.o.v. Nederland, dus terwijl jullie nu beginnen met koken is voor mij al tijd om weer mijn bed in te gaan kruipen. Morgen ga ik namelijk na het stage badmintonnen met de plaatselijke collega's: dan heb ik mijn krachten natuurlijk nodig! Binnenkort nieuwe verslagen over de dagen na mijn aankomst :)
Zàijiàn!

  • 05 September 2012 - 17:25

    Sarah:

    Misschien moet je de noodles niet met stokjes maar met cockswords eten

  • 05 September 2012 - 17:55

    Carien:

    Haaa wouter, je eerste reisverslag! Fijn dat iedereen nu 'n beetje kan meegenieten van je ervaringen in dat grote vreemde verre land, xjes mam

  • 05 September 2012 - 18:13

    Peter:

    Hoi Wouter,

    Fijn iets van je te horen. Lekker zo'n dagje vrij om wat zaakjes te regelen en wat bij te komen van alle indrukken. Is het gelukt met de fiets en zijn die niet veel te laag? Helaas kan ik hier vanuit Nottingham niet Skypen (Skype doet raar op mijn laptop) anders had ik dat vanmiddag even geprobeerd.

    Geniet ervan jiongen!

    Groetjes,
    Pap

  • 05 September 2012 - 18:55

    Marika:

    Heey Wouter,

    Dat gaat helemaal goed komen daar met jou, dat hoor ik wel.
    Dat appartement met dat uitzicht mag er ook zeker zijn...is vast wat anders dan je studentenkamer...
    Enjoy!!

  • 05 September 2012 - 19:31

    Je Vriendinnetje:

    Hoi lieverd,

    Wat leuk dat je nu (eindelijk) een verslag gemaakt hebt! :) Is toch leuk om te lezen, ook al weet ik er al redelijk wat van, hihi!

    Veel plezier daar mn schatje,

    Liefs <3

  • 05 September 2012 - 20:20

    Bakkertje:

    Ey Wouter,

    leuk verslag, alleen vraag ik me zelf af bij de foto's wat doet een niet echt stabiele trap op de 21ste verdieping.

    En natuurlijk de HAM-vraag hoe smaakt het bier daarzo.

    Groet,

    Dirk

  • 05 September 2012 - 20:47

    Leo En Rikie Kuijpers:

    Hoi Wouter,

    Ik kreeg deze contactmogelijkheid door van je ouders.
    We wensen je heel veel succes op je missie daar in China.

    Leo en Rikie Kuijpers

  • 05 September 2012 - 21:07

    Frans Driedonks:

    Hallo Wouter,

    Een feest van herkenning om dit allemaal zo te lezen. Het verkeer is idd het eerste waar je in terecht komt en discipline kennen ze echt niet. Maakt niet uit of je op de fiets, te voet of met de auto bent, het is ieder voor zich. Ook de trouwerijen vallen erg op door de file vorming voor de fotograaf. Ik dacht dat VDL in Wuxi zat maar blijkbaar is het dan toch Suzhou. Eigenlijk maakt het niet uit, want het is toch een grote pot met pieren daar. We gaan elkaar binnenkort zien daar.

    Tsjoe nie houw juun of zoiets : Succes!

    Frans

  • 06 September 2012 - 17:52

    Monique:

    Hee Wouter,

    Leuk verslag heb je al gemaakt van je eerste indrukken. Ik hoor dat je een oranje fiets gekregen hebt.
    Hoe gaaf. Nu val je zeker op in het drukke verkeer:) Fijn dat je het zo naar je zin hebt, en dan zo'n appartement. Nou de eerste week zit er al bijna op. Zo snel als dat gaat. Geniet er maar van want voor je het weet is het week 13. Misschien zien we je van het weekend nog wel in beeld. Veel plezier verder en groetjes van ons allemaal. xx

  • 07 September 2012 - 14:52

    Marloes:

    Hee broertje,
    Super leuk om wat van je avonturen te lezen, ben benieuwd hoe je eerste week is gegaan.
    Veel Chineze vrienden gemaakt? En al elke ochtend flink gehardloopt?
    Ik hoor het zondag wel weer tijdens het skypen;) Fijne week nog!

    Groetjes Marloes

  • 07 September 2012 - 17:51

    Wouter Van Loon:

    Dankjewel voor alle leuke reacties!
    En Dirk: het bier is prima hoor ;) Tsingtao wat we dronken voordat ik ging is hier het standaard bier.
    Groetjes!

  • 08 September 2012 - 10:22

    Yvette:

    Ni hao Wouter,
    Ziet er allemaal goed uit zeg! En wat een super de luxe appartement. Fijn dat ze goed voor je zorgen.
    Die bruidsparen zal je nog wel veel tegen komen. Vaak zijn ze nog helemaal niet getrouwd maar doen ze dat nu al vast. Omdat een bruiloft zo duur is, spreiden ze de kosten. En dan hebben ze foto's waar ze jong op staan. In China ook een belangrijke reden. Dat heeft een collega mij verteld toentertijd. Maar wel een leuk gezicht hè!

    Nog heel veel plezier, jij durft wel op je fiets zeg!

    Groetjes
    Men zo!
    Yvette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Van 1 september t/m 29 november ben ik in China voor een stage bij het bedrijf VDL.

Actief sinds 16 Aug. 2012
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 10967

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 29 November 2012

Stage VDL in Suzhou, China

Landen bezocht: